در ابتدا باید در نظر گرفت که بازسازی و نوسازی دو پروسه متفاوت از تغییرات نما ساختمان است که اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند و هر کدام مسیر جداگانه را شامل می شوند.
به طور کلی، نوسازی به تغییرات جزئی از ساختمان گفته می شود که به دلیل بودجه محدود، تعمیرات قسمتی از ساختمان را شامل می شود. در حالی که بازسازی نمای ساختمان محدوده گسترده تری دارد و تغییرات کلی از ساختمان را در بر می گیرد. این تغییرات می‌تواند شامل تعمیرات اساسی سازه، تغییر کاربری ساختمان، یا حتی تخریب و بازسازی نمای ساختمان به صورت یکپارچه باشد. فرایندی که برای حفظ و افزایش زیبایی و ارزش یک ساختمان انجام می‌شود و در ساختمان‌های قدیمی و جدید، با توجه به شرایط هر ساختمان متفاوت است. در ادامه مقاله با ارزیابی عوامل تاثیرگذار در بازسازی و ارزیابی بازسازی نمای ساختمان اصفهان و مناطق اطراف آن آشنا خواهیم شد.

مطالب مرتبط:

نمای ساختمان

خرید و قیمت سنگ نما ساختمان

انواع نمای ساختمان ویلایی

اجرای نمای ساختمان

نما رومی آپارتمان

قیمت نمای ساختمان

قیمت نما رومی

بازسازی نمای ویلا

بازسازی نما در اصفهان

انواع نمای ساختمان مدرن

نمای رومی

نما ساختمان در اصفهان

بازسازی نمای ساختمان قدیمی

بازسازی نمای ساختمان قدیمی، فرایندی است که به منظور بهبود ظاهر و عملکرد ساختمان صورت می‌گیرد. این فرایند ممکن است به دلایل مختلفی مانند فرسودگی نما، عدم هماهنگی نما با ساختمان‌های اطراف، یا تغییر کاربری ساختمان انجام شود.
همچنین موقعیت ساختمان در بیرون یا داخل شهر، نوع نما و کاربری مناسب برای بازسازی را تعیین می کند. به عنوان مثال، در شهر اصفهان، بسیاری از مجتمع های مسکونی قدیمی به دلیل فرسودگی یا تغییر کاربری به آپارتمان های چند طبقه تبدیل شده اند. بنابراین، بازسازی نمای ساختمان اصفهان در این مناطق با توجه به بافت شهری و کاربری جدید ساختمان ها باید متفاوت باشد.

بازسازی نما ساختمان جدید

بازسازی نمای ساختمان جدید در مقایسه با ساختمان های قدیمی، جنبه ی مدرن تری دارند که از نظر زیبایی، عملکرد و ایمنی ساختمان را عوض می کند و در داخل و خارج آن می تواند بازسازی شود. در نما ساختمان که قسمت خارجی ان را شامل می شود، در سه جنبه قابل تغییر است مانند: متریال، ظاهر، رنگ
نوع متریال نمای ساختمان، تعیین‌کننده فرایند بازسازی آن است. نماهای آجری، به دلیل قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی، ممکن است دچار آسیب‌هایی مانند ترک‌خوردگی، پوسته‌پوسته شدن، کثیفی و آلودگی شوند. در این صورت، ترمیم یا رنگ‌آمیزی قسمت‌های آسیب‌دیده، از جمله اقداماتی است که می‌توان برای رفع این آسیب‌ها انجام داد.

دلایل بازسازی نما ساختمان

با تغییر سبک های معماری و ورود الگوهای مدرن از طرح نما ساختمان مانند نما رومی، ساختمان های بسیاری در جریان تغییرات الگو های جدید قرار می گیرند.  تغییراتی که افراد را به فکر بازسازی نما در الگو های جدید و مدرن می اندازد. اما، بازسازی تنها به دلیل همراه شدن با سبک های مدرن و یا تغییر نما محدود نیست و علت های دیگری هم در بر می گیرد؛ از جمله:

  •  فرسودگی
  • افزایش ایمنی
  • تغییر کاربری
 

بازسازی نما : فرسودگی

فرسودگی نما ساختمان، یکی از چالش‌های پیش روی ساختمان‌ها است که با گذشت زمان رخ می‌دهد. در بیشتر اوقات این فرسودگی ناشی از عوامل مختلفی محیطی همچون، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، باران اسیدی، آلودگی هوا، رطوبت و یا زلزله صورت میگیرد. مشکلاتی که فرسودگی در طول زمان ایجاد می کند منجر به کاهش زیبایی ساختمان و کاهش عمر مفید آن می شود که حتی خطرات احتمالی برای ساختمان و ساکنان آن نیز به همراه دارد. بنابراین، بازرسی منظم نمای ساختمان و انجام تعمیرات و ترمیم‌های لازم در صورت نیاز، امری ضروری است. به طور معمول، بازرسی نمای ساختمان باید حداقل یک بار در سال انجام شود و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، اقدامات لازم برای رفع آن انجام شود. در صورتی که فرسودگی نمای ساختمان شدید باشد، ممکن است نیاز به بازسازی کامل ساختمان باشد.

تیم ساختمایه بیش از یک دهه است که به طور مداوم در زمینه طراحی و توسعه ساختار ساختمان‌ها فعالیت می‌کند. این مجموعه علاوه بر ساخت مجتمع‌های مسکونی، تجاری و…، در زمینه بازسازی نمای ساختمان‌ اصفهان نیز سابقه درخشانی دارد.

بازسازی نما : افزایش ایمنی

نمای ساختمان که جزئی از پوسته خارجی آن محسوب می شود، علاوه بر زیبایی نقش مهمی در ایمنی ساختمان نیز ایفا می‌کند. به مرور زمان، نما دچار فرسودگی و آسیب می‌شود و ممکن است ایمنی ساختمان را به خطر بیندازد. از این رو، یکی از دلایل اصلی اهمیت بازسازی نما، بهبود ایمنی آن است. استفاده از مصالح با کیفیت پایین یا عدم آگاهی از نحوه استفاده صحیح مصالح در نمای ساختمان، می‌تواند باعث کاهش ایمنی ساختمان شود. به عنوان مثال، استفاده از مصالح شکننده یا قابل اشتعال، خطر سقوط یا آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد.

بازسازی نما : تغییر کاربری

تغییر کاربری نما از دیگر دلایل پیش رو در بازسازی نمای ساختمان است. این تغییر ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تغییر نیازهای مالکان، تغییر شرایط اقتصادی-اجتماعی، یا تغییر قوانین و مقررات صورت گیرد. نمونه‌ای از تغییر کاربری نما، تغییر ساختمان‌های آپارتمانی به مسکونی-تجاری مانند هتل‌ها است. این تغییر معمولاً با هدف افزایش درآمد حاصل از ساختمان صورت می‌گیرد. در این حالت، بازسازی نما ساختمان باید به گونه‌ای تغییر کند که برای نما کاربری جدید مناسب باشد. در این تغییرات ممکن است لازم باشد که ورودی‌های جدید برای هتل ایجاد شود، یا پنجره‌ها به گونه‌ای تغییر کنند که دید به فضای داخلی هتل را فراهم کنند که نمای شیشه ای و یا نمای سنگی از انواع نما پر طرفدار در جذب گردشگران حتی از دیگرشهر های ایران است.

اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. همین این امر موجب شده است که مالکان ساختمان‌های تجاری و گردشگری در این شهر، به بازسازی نما  توجه ویژه‌ای داشته باشند . بازسازی نمای ساختمان اصفهان در مناطق توریستی ، علاوه بر جنبه زیبایی‌شناختی، مزایای اقتصادی نیز دارد. یک نما زیبا و مدرن، می‌تواند باعث افزایش جذابیت ساختمان و جذب بیشتر گردشگر شود.

مراحل اجرای بازسازی نما ساختمان

در پروسه بازسازی نما ساختمان، مراحل مختلفی را می وتوان در نظر گرفت که شامل سه مرحله از ارزیابی تا اجرای آن می باشد.

 بررسی و ارزیابی نما ساختمان

در این مرحله، ساختمان یا نمای آن از نظر آسیب دیدگی، فرسودگی و سایر مشکلات آن بررسی می شود که ارزیابی در ساختمان های قدیمی به صورت کلی از نظر فضا و موقعیت آن برای تبدیل شدن به واحد مجزا یا پیوسته ( مانند نما ساختمان آپارتمانی) اجرا می شود.

 طراحی نما ساختمان

طراحی نمای ساختمان با توجه به عوامل موثر بر آن، مانند وضعیت ساختمان (جدید یا قدیم)، نوع نما، کاربری ساختمان، بودجه، متریال و سلیقه کارفرما، توسط تیم طراحی مجموعه معماری ساختمانی، پس از بررسی و تحلیل دقیق عوامل موثر بر آن، انجام می شود. گروه ساختمایه با ارائه مشاوره رایگان در زمینه بازسازی و ارائه طرح‌های پیشنهادی، زمینه را برای ساخت یا بازسازی نمای ساختمان‌ اصفهان فراهم کرده است.

 تخریب نما ساختمان

در مرحله طراحی، تیم مهندسی با توجه به شرایط موجود ساختمان و نیازهای کارفرما، طراحی نمای جدید را انجام می دهد. پس از مرحله طراحی، تیم نظارتی شرایط موجود نمای ساختمان را بررسی و میزان آسیب‌دیدگی آن را تعیین می کند که در مرحله تخریب، نمای قدیمی ساختمان به طور کامل برداشته می شود و در مرحله بازسازی، نمای جدید مطابق با طراحی انجام شده اجرا می شود. در مرحله نظارت، تیم نظارتی بر اجرای صحیح پروژه نظارت می کند که به طور مینگین بین 6 ماه تا 1 سال است. این مدت زمان می تواند بسته به عوامل ذکر شده در بالا متفاوت باشد. 

هزینه بازسازی نمای ساختمان

مشخص کردن هزینه بازسازی نمای ساختمان، فرایندی پیچیده و چندوجهی است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند. از جمله عوامل مهمی که بر هزینه بازسازی نما تأثیر می‌گذارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متراژ
  • نوع مصالح
  • موقعیت ساختمان
  • انواع نما

در برآورد هزینه و مشاوره رایگان اولیه بازسازی نما گروه ساختمایه می تواند در ارزیابی ساختمان و ارائه طرح های پیشنهادی در شهر اصفهان به کارفرما کمک کند.