نما ساختمان – نما ساختمان در اصفهان

نمای ساختمان

نما ساختمان در اصفهان

نمای ساختمان، عنصری مهم در معماری است که اولین تاثیر را بر ذهن بیننده می‌گذارد. بنابراین طراحی نمای ساختمان بسیار اهمیت دارد و نباید از آن غافل شد. نما ساختمان می‌تواند نشان‌دهنده‌ی اهمیت و تاریخچه‌ی ساختمان باشد و نقش بسیار حیاتی در جلب توجه، ارزش و عملکرد یک ساختمان ایفا می‌کند. به همین دلیل انتخاب سبک و متریال نمای ساختمان، باید براساس موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی، بودجه و مالکیت ساختمان انجام شود. با مطالعه عناوین زیر می‌توانید به مقاله‌های مرتبط در این حوزه دستیابید، سپس نمونه کارهای تیم ساختمایه را مورد ارزیابی قرار دهید.

نما ساختمان در اصفهان
نما ساختمان در اصفهان

انواع نما ساختمان براساس نوع متریال

انواع نمای ساختمان با استفاده از مواد مختلف، رنگ‌ها و طرح‌ها با سبک‌های معماری متفاوت، زیبایی و شخصیت منحصر به فردی به ساختمان شما می‌بخشند. رایج‌ترین انواع نما ساختمان عبارتند از: نمای رومی، نما سرامیک، نما شیشه‌ای، نما چوبی، نما آجری، نما سنگ می‌باشند. هرکدام از این نماها ویژگی‌ها و استفاده‌های خاص خود را دارند که بر اساس نیازها و محیط اطراف ساختمان، انتخاب می‌شوند.

 

نما آجری

نمای آجری از یک ماده مصنوعی با ترکیب خاک رس، آب و مواد افزودنی ساخته شده است. این نما در عین اینکه بسیار زیبا و چشم نواز است به ساختمان شما گرما می‌دهد. همچنین در برابر عوامل محیطی نیز بسیار مقاوم است. نمای آجری برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری گزینه مناسبی است.

 

نمای رومی

نمای رومی یکی از محبوب‌ترین انواع نما ساختمان است که به سبک معماری رومی باز می‌گردد. این نوع نما از سنگ یا بلوک‌های ساختمانی سنگین ساخته می‌شود که بر روی ستون‌های سنگی، برجستگی‌ها، قرنیزها، نرده‌ها و قوس‌های گرد تزیینات و نقوش زیبایی طراحی می‌شود. معمولا طراحی نما رومی به دلیل زیبایی و ارزش تاریخی بسیار قابل توجه است و از این رو بیشترین کاربرد را در ساختمان‌های مذهبی، عمومی و حتی خصوصی دارد.

یکی از رزومه‌های کاری موفق در تیم ساختمایه، پروژه طراحی نما ساختمان اصفهان در شاهین شهر است که از سنگ تراورتن در طراحی نما رومی استفاده شده است. به کاربردن ستون‌های سنگی و نرده در کنار نورپردازی باعث شده است تا جذابیت بصری نما ساختمان اصفهان جلوه‌ای متفاوت پیدا کند.

 

نمای ساختمان با سنگ

نمای ساختمان با سنگ در دسته نماهای کلاسیک و زیبا قرار می‌گیرد. سنگ به عنوان یکی از بهترین مصالح از نظر مقاومت، ماندگاری بالا، ظاهری شکیل بهترین گزینه برای طراحی نما ساختمان محسوب می‌شود.

نمای ساختمان با سنگ در اصفهان
نمای ساختمان با سنگ در اصفهان

نمای ساختمان با سرامیک

نمای ساختمان با سرامیک یکی از محبوب‌ترین انواع نمای ساختمان شناخته شده است. بکار بردن سرامیک پرسلان فول بادی در ساختمان بدون استفاده از ملات به راحتی امکان‌پذیر است. این روش مدرن بیشترین کاربرد را در ساختمان‌های اداری و تجاری دارد. از مزایای استفاده از این نما می‌توان به تنوع در طرح، رنگ، مقاومت و استحکام بالای آن در برابر یخ زدگی و خاصیت ضد حریق بودن آن اشاره کرد.

 

نما چوبی

نمای چوبی از یک ماده طبیعی یا مصنوعی تشکیل شده است که به ساختمان شما زیبایی و جلوه‌ای باشکوه می‌بخشد. این نوع نمای ساختمانی حس گرمایی و دلنشینی به ساختمان می‌دهد و باعث می‌شود تا با محیط اطراف خود هماهنگی بیشتری داشته باشد. نمای چوبی مناسب برای ساختمان‌های مسکونی و حتی تجاری است. یکی از نمونه‌های مدرن نما ساختمان در اصفهان، در باغ غدیر (علاوه امینی) که در طراحی آن از چوب ترموود و شیشه استفاده شده است.

 

نما شیشه‌ای

در سبک نما شیشه‌ای ساختمان، شیشه به عنوان اصلی‌ترین ماده برای ساخت نما استفاده می‌شود. معمولا این نوع نما از جلوه‌های زیبایی برخوردار است و به ساختمان‌ها ظاهری مدرن و شفاف می‌بخشد، زیرا به خوبی نور خورشید را به داخل ساختمان منتقل می‌کند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌نماید. این نوع نماها معمولاً در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی استفاده می‌شوند.

 

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان، فرآیندی است که در آن معماران و طراحان، ظاهر بیرونی یک ساختمان را ایجاد می‌کنند. این فرآیند شامل انتخاب مواد و مصالح، رنگ‌ها، الگوها و عناصر تزئینی است. هدف از طراحی ساختمان، ایجاد یک نمای زیبا و جذاب است که با سبک معماری ساختمان سازگار باشد و با محیط اطراف آن هماهنگی داشته باشد. عواملی که در طراحی نمای ساختمان باید در نظر گرفته شوند عبارت است از:

  • سبک معماری ساختمان: تعیین نوع مصالح، رنگ‌ها، الگوها و عناصر تزئینی ساختمان است.
  • مکان ساختمان: در انتخاب و نوع مصالح ساختمان نقش مهمی دارد. به عنوان مثال، ساختمان‌هایی که در مناطقی سردسیر قرار دارند باید از مصالحی استفاده کنند که در برابر سرما از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشند.
  • بودجه: در انتخاب مواد و مصالح ساختمان بسیار موثر است.
  • سلیقه کارفرما: از مهمترین عوامل در طراحی سلیقه کارفرما است.

در اکثر پروژه‌های طراحی نما ساختمان در اصفهان، تیم مجرب و حرفه‌ای ساختمایه، با در نظر گرفتن پارامترهای فوق، تا به امروز موفق شده است که با اجرای بیش از 15 پروژه عملی نما ساختمان در اصفهان، کارنامه‌ای درخشان در این زمینه را اذعان خود کند. علاوه بر آن نمونه کارهای دیگر مهندس مجید رضایی در دیگر دسته‌های طراحی نیز قابل مشاهده است.

طراحی نما ساختمان در اصفهان
طراحی نما ساختمان در اصفهان

انواع نمای ساختمان بر اساس سبک طراحی

انواع نمای ساختمان بر اساس سبک طراحی به شرح زیر است:

نمای ساختمان مدرن

در نما ساختمان مدرن از مصالح مدرن و پیشرفته با طرح‌های متنوعی استفاده می‌شود تا به بنا شکل زیبایی می‌بخشد. مصالحی که برای نمای ساختمان مدرن بکار می‌رود شامل شیشه، سنگ، فلز و چوب است. همچنین از خطوط ساده، منحنی با فرم‌های هندسی همراه با رنگ‌های جذاب و متنوع همراه با فناوری‌های پیشرفته برای تزیینات و نورپردازی نما استفاده می‌شود.

نما ساختمان دو طبقه

نما ساختمان دو طبقه یک بخش اصلی از طراحی خارجی ساختمان است که از متریالی همچون آجر، سنگ، چوب، شیشه استفاده می‌شود. برای طراحی نمای ساختمان دو طبقه باید نظر و نیاز مالک در نظر گرفته شود.

نمای ساختمان یک طبقه

نمای ساختمان یک طبقه یک نمای ساده‌ای است که از مصالحی مانند آجر، سنگ، شیشه و چوب استفاده شده است. برای طراحی نمای ساختمان یک طبقه می‌توان از پنجره‌های بزرگ، جزییات چوبی یا فلزی، ورودی‌های زیبا برای جذابیت هر چه بیشتر و کاربری ساختمان استفاده کرد. در ضمن با انتخاب مناسب رنگ می‌توان بافت و جزئیات زیباتری به طراحی نما اضافه نمود.

نمای ساختمان سه طبقه

نمای ساختمان سه طبقه، دارای طراحی‌های پیچیده‌تری نسبت به سایر نماها است. در این نما از مصالح مختلفی اعم از چوب، فلز، سنگ، آجر و شیشه استفاده کرد. برای طراحی نمای ساختمان سه طبقه می‌توان از پنجره‌های بزرگ، بالکن یا تراس، ورودی‌های زیبا و سایر جزییات طراحی منحصر به فرد و کاربردی ایجاد کرد.

نمای ساختمان ویلایی

نمای ساختمان ویلایی، اولین عامل در خرید ویلا است، زیرا هویت ویلا را بازگو می‌کند. بنابراین نمای ویلا باید زیبا، نوین و عامه‌پسند باشد تا ارزش ویلا را افزایش دهد. طراحی و اجرای نمای ویلا باید توسط بهترین متخصصان و طراحان انجام شود. اجرای نمای ساختمان ویلا، علاوه بر سبک‌های متفاوت و متریال‌های مختلف بایستی با توجه به شرایط اقلیمی و باکیفیت، انتخاب شوند. هرچه ویلا باکیفیت‌تر و دقیق‌تر اجرا می‌شود، آسیب‌های زیست ‌محیطی کمتری به محیط اطراف وارد خواهد شد. به عنوان مثال، اگر ساختمان ویلایی به ‌خوبی طراحی شود و مصالح با کیفیتی در آن استفاده شود، انرژی کمتری از داخل ساختمان و ویلا به بیرون از راه پیدا خواهد کرد. در نتیجه، نیازی به مصرف بیشتر برق و گاز خواهد بود. این نما در سبک‌های متفاوتی نظیر کلاسیک، مدرن و نئوکلاسیک ترکیبی از (کلاسیک و مدرن) انجام می‌شود.

نمای ساختمان در اصفهان
نمای ساختمان در اصفهان

روش‌های اجرای انواع نمای ساختمان

با توجه به اینکه اجرای نمای ساختمان یک کار کاملا تخصصی است و نیاز به تجربه و مهارت حرفه‌ای دارد به دو شکل سنتی و خشک انجام می‌شود. اجرای نما به صورت سنتی و قدیمی با استفاده از ملات انجام می‌شود. در روش خشک اتصالات مکانیکی به بدنه ساختمان بدون نیاز به ملات یا مصالح دیگر نصب می‌شوند. در حال حاضر جدیدترین روش برای اجرای نما بشمار می‌رود.

 

قیمت نمای ساختمان

با توجه به افزایش قیمت مصالح مورد استفاده در ساخت نما ساختمان، قیمت نمای ساختمان در سال ۱۴۰۲ بر اساس هر متر مربع (سه بعدی) به طور میانگین از ۷۰.۰۰۰ تا ۱۴۰.۰۰۰ تومان متغیر است. تعرفه‌های مربوط به طراحی نما وابسته به نوع پروژه و موقعیت جغرافیایی آن متفاوت است. برای خرید نمای ساختمان تیم طراحی ساختمایه با ارائه مشاوره رایگان به مشتریان کمک می‌کند تا نمای دلخواه خود را با کمترین هزینه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی کنند.

 

کلام آخر

نمای ساختمان، هویت یک ساختمان محسوب می‌شود. این هویت به دلیل ارتباط آن با مخاطب و منظره‌های اطراف، حساسیت زیادی دارد. عموماً نما باید با طراحی داخلی ساختمان هماهنگی داشته باشد. با توجه به مهم و پیچیده بودن اجرای نمای ساختمان، این کار بایستی حتما توسط معماران و طراحان با تجربه انجام شود. یک طراحی زیبا و کارآمد می‌تواند ارزش ساختمان شما را افزایش دهد و آن را به یک اثر هنری منحصر به فرد تبدیل کند.

برای ساخت نمای ساختمان‌ مدرن و شیک، مجموعه‌های حرفه‌ای در زمینه معماری وجود دارند که نمونه کارهای آن‌ها قابل مشاهده است و کارفرما می‌تواند آن‌ها را از نظر سابقه، رضایت مشتریان و دیگر معیارها با یکدیگر مقایسه کند. تیم حرفه‌ای ساختمایه، نه تنها در زمینه نما ساختمان در اصفهان، بلکه در دیگر دسته‌های طراحی نیز رزومه‌های موفقی دارد که نشانگر خلاقیت جناب مهندس مجید رضایی و رضایت مشتریان این مجموعه است.

نمای ساختمان – خیابان شریف واقفی –  سال 1400

پروژه طراحی نما ساختمان؛ کارفرما جناب آقای فرحناکیان واقع در اصفهان خیابان شریف واقفی انجام شد.

طراحی نما ساختمان با سنگ و آجر مدرن انجام شده است. نورپردازی انجام شده در نما باعث زیبایی دوچندان در شب خواهد شد.  امروزه در ایران نمای ساختمان های مدرن و لاکچری بسته به بودجه مورد نظر برای نما، از سنگ تراورتن و یا سنگ مرمر در نمای خارجی ساختمان استفاده میکنند. استفاده از سنگ در نمای ساختمان علاوه بر ایجاد سطوح یکدست و شکیل باعث افزایش مقاومت نما و ماندگاری بیشتر خواهد شد. با توجه به تنوع آجر نما که میتوان به عنوان متریال مقرون به صرفه در پروژه ها استفاده کرد؛ میتوان طراحی های خلاقانه ابداع نمود. یک نمونه ترکیبی نمای سنگ و آجر نما را در این پروژه مشاهده نمایید.