طراحی کلینیک دندانپزشکی

نمونه عکس دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی

مقدمه طراحی کلینیک دندانپزشکی

مسئله مهمی که در ده های متوالی همه افراد با آن روبه رو هستند، سلامت دندان است. این مسئله باعث شده است تا طراحی کلینیک دندانپزشکی به دلیل خدمات دندانپزشکی در سایه پیشرفت علم و فناوری، در

  • ترمیم دندان
  • دندان سازی
  • درمان بیماری های دهان و دندان
  • زیبایی دندان
  • و…

تاثیرگذار باشند. در طرف دیگر این مراکز درمان، محدودیتی در سنین مختلف نسبت به خدمات متنوع آن ندارد که اغلب در میان کودکان باعث استرس و تنش می شود. به همین خاطر طراحی مطب دندانپزشکی، جایگاه منحصر به فردی در درمان و سلامت دندان دارد که در ادامه به بررسی 5 عامل مرتبط و اهمیت آن در طراحی کلینیک دندانپزشکی اصفهان بیشتر آشنا خواهیم شد. از جمله:

  • عملکرد
  • امنیت
  • راحتی
  • دسترسی
  • سفارشی سازی
طرح دکوراسیون کلینیک مدرن
نما دکوراسیون کلینیک
نما دکور داخلی کلینیک مدرن
نما داخلی کلینیک

عملکرد بهتر با مدیریت فضا داخلی

با گذشت زمان همه ما نیازمند اطمینان به پزشک متخصص و تجربه آن، نسبت به ترمیم دندان هستیم. اما چطورمی توانیم در کنار این اعتماد، در جذب مراجعه کنندگان  موثرتر عمل کنیم؟ با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی می توانیم به اهمیت دو یونیت مختلف در فضا داخلی و تاثیر آن بر بیماران پی ببریم؛ از جمله:

  • پیشخوان مطب
  • سالن انتظار کلینیک

در طراحی کلینیک دندانپزشکی باید آگاه باشیم که مراجعه کنندگان به کلینیک دندانپزشکی ارتباط بیشتری نسبت به این دو بخش دارند. از این رو باید محیط دوستانه و دلنشین برای بیماران و پرسنل کلینیک ایجاد شود. در پروژه طراحی کلینیک دندانپزشکی اصفهان واقع در شهرک سلامت می توانید با مقایسه عکس کلینیک متوجه شوید که پیشخوان کلینیک و سالن انتظار از موقعیت و تجهیزات مناسبی برخوردار است که توسط تیم حرفه ای ساختمایه به خوبی اجرا شده است.

دکوراسیون سالن انتطار کلینیک دندانپزشکی
سالن انتظار کلینیک
نما شرقی پذیرش کلینیک

پذیرش یا پیشخوان، مرکز اصلی کلینیک دندانپزشکی

در طراحی مطب دندانپزشکی، پیشخوان کلینیک نقطه آغازین کلینیک دندانپزشکی برای فعالیت اصلی بیماران است. به همین خاطر، میز پذیرش می بایست رو به روی درب اصلی یا نزدیک به آن واقع شود. علاوه بر آن، میز پذیرش کلینیک دندانپزشکی باید از ارتفاع مناسب برخوردار باشد تا عملکرد بهتری در سوالات بیماران، نوبت دهی و مدیریت فضا داخلی کلینیک داشته باشد.

سالن انتظار، آرامش محیط

سالن انتظار کلینیک ، المان اصلی در طراحی دکوارسیون کلینیک است. به همین خاطر، طراح کلینیک باید دقت کافی نسبت به آن داشته باشد. زیرا بیماران نسبت به وقت گذراندن در مراکز درمان حساس هستند، پس نیازمند مدیریت محیط داخلی با المان کاربردی، به مظور ایجاد حس بهتر و لذت بخش برای بیماران هستیم.

دکوراسیون سالن انتظار کلینیک
دکوراسیون سالن انتظار کلینیک
طرح دکوراسیون پذیرش کلینیک دندانپزشکی
دکوراسیون پذیرش کلینیک

امنیت یا روانشناسی محیط در طراحی کلینیک دندانپزشکی

نگرش هر کسی در زندگی نسبت به محیط تمیز و مرتب متفاوت است. به عبارت دیگر، محیط های غیربهداشتی عامل موثری در کاهش اعتماد و ایجاد نگرش منفی است. به همین دلیل، در طراحی کلینیک دندانپزشکی نمای داخلی مرتب و تجهیزات بهداشتی آن نشانگر امنیت در فضا داخلی است. به عنوان مثال، در زمان بیماری های فراگیر، رعایت بهداشت در  کلینیک پزشکی اولین اقدام ضروری برای هر پزشک محسوب می گردد. بنابراین، پزشکان نمی توانند نسبت به اصول بهداشتی بی تفاوت باشند. زیرا کلینیک دندانپزشکی غیر بهداشتی مکان مناسبی برای درمان یا ترمیم دندان نخواهد بود.

نمای جانبی دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی
نما جانبی دکوراسیون
دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی
دکوراسیون داخلی کلینیک

راحتی یا آسودگی بیشتر در زمان انتظار

همان طور که به اهمیت سالن انتظار کلینیک دندانپزشکی پی بردیم، تجهیزات یا مبلمان مناسب، به همان اندازه اهمیت فراوانی دارد. به عنوان مثال، اگر مراجعه کنندگان ترجیح دهند تا وقت خود را در مطب دندانپزشکی سپری کنند، مبلمان یا صندلی های آزار دهنده می تواند آن ها را به  فراری دادن از کلینیک تشویق کنند. بنابراین پزشکان با فراهم کردن وسایل مناسب در سالن انتظار، می توانند اقدامی موثر در جذب نگرش مثبت بیماران انجام دهند. علاوه بر آن، بیماران می توانند در زمان نوبت خود احساس آرامش  و راحت تری در محیط داخلی کلینیک داشته باشند.

گروه ساختمایه در طراحی کلینیک دندانپزشکی اصفهان از تجهیزات بهداشتی و مبلمان داخلی مناسبی برای دیزاین داخلی استفاده کرده است که در عکس های پروژه می توانید آن را مشاهده کنید.

دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی مدرن
طراحی دکوراسیون کلینیک
نما دکوراسیون کلینیک دندانپزشکی
نما جانبی دکوراسیون کلینیک

دسترسی بهتر به تجهیزات ضروری

در بیشتر مراکز درمانی، سرویس های بهداشتی در کنار تجهیزات آن باید در دسترس بیماران قرار گیرد. اهمیت آن در دندانپزشکی در مقایسه با دیگر مراکز، نشانگر این است که حتی بیماران در هنگام ترمیم دندان هم نیازمند به آن هستند. از این رو، سرویس بهداشتی کلینیک دندانپزشکی، نباید از اتاق های درمان دور باشد و نیازمند ابعاد اصولی در طراحی مطب دندانپزشکی است. در طرف دیگر، با پیشرفت فناوری می توان تجهیزات مناسب تری برای راحتی بیماران و درمان بیماری های دندان فراهم نمود.

دکوراسیون داخلی اتاق درمان
دکوراسیون کلینیک
طراحی دکوراسیون داخلی دندانپزشکی مدرن
دکوراسیون داخلی پزشک

آخرین قدم در جذب اعتماد، سفارشی سازی

همان طور که متوجه شده اید، عوامل موثری در طراحی کلینیک دندانپزشکی مدرن و اصول آن وجود دارد. در کنار این اقدامات مفید، ایده های کاربردی و عملی به بهبود فرایند جذب بیماران و راحتی آن ها کمک فراوانی می کند؛ از جمله:

  • آثار هنری
  • موسیقی ملایم
  • کتاب های داستان
  • مجله های سرگرمی

در طرف دیگر، طراحی مطب دندانپزشکی نیازمند خلاقیت طراح  نسبت به دیوار، سقف و کف کلینیک است که می تواند این روند را هوشمندانه تر و متفاوت تر جلوه دهد؛ مانند:

  • کاغذ دیواری
  • پالت های رنگی
  • سقف هنری
  • کناف
  • پی وی سی
  • و…

سخن آخر

شاید افراد شخصا به غیر از  اصول کلینیک به عوامل تاثیرگذار آن مانند تجربه پزشک در سلامت دندان اهمیت فراوانی بدهند. اما، این اصول کاربردی می تواند در تجربه و دیدگاه بهتر نسبت به مراکز درمان و باید ها-نباید های آنها موثرتر واقع شود. بنابراین، میتوانید با مطالعه دیگر مقالات مفید در دسته دیزاین کلینیک ، اطلاعات کافی و تاثیرگذار  نسبت به آن به دست آورید.

گروه ساختمایه با مدیریت و سرپرستی مجید رضایی با استفاده از المان های موثر در طراحی کلینیک دندانپزشکی اصفهان، موفقیت دیگری در این زمینه به دست آورده است که در کنار  کارنامه ی درخشان آن قرار گرفته است.

پلان کلینیک پزشکی